fredag 5 juni 2015

Vattenmelongazpacho

Hej på dej fredag! I dag blir det minsann inte bara ett recept här i köket, nej då idag har vi dessutom en kanoners fin överraskning till er! Jajamensan det är dags för en tävling här i Mårtenssons kök, det var ju ett tag sen sist.
I samarbete med Electrolux så har vi fått möjlighet att tävla ut en blender från deras Masterpiece collection, en blender som vi dessutom haft nöjet att testa.

Vi valde att göra en kall soppa, nämligen en gazpachosoppa, i lite annorlunda tappning än den klassiska med tomater. Istället för små runda röda grönsaker hade vi en stor rund grönsak vid namn vattenmelon, något vi varmt kan rekommendera till sommarens varma dagar (för visst är det sommarvärme på gång?)
Så först ut receptet, därefter allt om tävlingen.

Melongazpachon i egen hög person, vi la till en ostpinne vid sidan för lite tuggmotstånd.
Ostpinnen gör du enkelt med smördeg som du skär i 2 cm remsor, penslar med uppvispat ägg och sedan strör du på riven ost, gärna västerbottensost eller annan med smak i.
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.


Vår melongubbe, ser du hur glad han är? 

Vattenmelongazpacho 4 förrättsportioner
1 kilo vattenmelon
½ gurka
½ rödlök
2 tsk riven färsk ingefära
1 näve myntablad
hackad färsk chili efter behag
1-2 lime, rivet skal och pressad saft, mängden beror på din egen smak och limens syra
salt
Till servering
fetaost
Skala och dela vattenmelon, gurka och rödlök i mindre bitar.
Lägg alla ingredienserna i en blender och kör till en slät soppa.
Smaka av med limesaft och salt.
Låt soppan stå kallt någon timme så smakerna hinner sätta sej.
Strö över smulad fetaost vid servering.

Lime, vi trog i skalet från 2 och saften från en
 men mängden hänger lite på hur mycket syra du vill ha och hur saftig limen är


Myntadjungel i köksfönstret! 

Riva ingefära och smaka av!


Allt på plats i blendern, nu ska vi bara våga trycka på en knapp:)

Nu kör vi!!!

 Hur lätt som helst, frågan är väl om det kan bli så mycket enklare?

Det finns knapp för soppa, knapp för smoothie, knapp för iskross och en för drink,
bara att trycka på den som passar sen sköter maskinen resten! 
 Naturligtvis kan man välja olika hastigheter också, man behöver ju inte använda de förinställda programmen. Lutningen på maskinen gör att man inte heller behöver stå och vicka på kannan som i alla fall vi så ofta gör... 
Ett stort och extra plus är ljudet, eller kanske näst intill avsaknaden av ljudet, för det reagerade vi på direkt när vi mixade vår soppa - så tyst den är! 
Blendern har ett värde av hela 3400 kronor, så det är inget dåligt pris att vara med och tävla om. Är du sugen på att läsa mer om denna nya köksapparat som du kan vinna 
så hittar du allt och lite till här på denna sidan

Så vad skall du då göra för att vinna denna mackapär?
Först och främst skall du svara på denna fråga:
Hur stark är motorn i blendern (watt)?

Därefter gäller det att tänka lite till:
Motivera varför just du ska vinna blendern?

Tävlingen pågår till och med fredagen 19/6 midnatt, på midsommardagen avslöjar vi vem vinnaren är! Skriv dina svar i kommentarsfältet, skriv gärna din inte epost-adress (om du har en sådan) så vi lätt kan komma i kontakt med dej om du vinner.

Så nu återstår det bara för oss att önska er en riktigt, riktigt skön helg. Vi hoppas att ni får njuta mycket gott, både på tallrikar och i glas, att vädret blir till belåtenhet och att ni få tillfälle att koppla av!

Smaklig spis! / Anki och Håkan

20 kommentarer:

  1. Motorn är på 1200 W!
    Anledningen till att jag skulle vinna mixern är att jag ska flytta hemifrån nästa månad och jag är i desperat behov av en mixer. Eftersom jag älskar att laga mat och däribland är soppor något som jag gillar att göra och smoothie är något som jag också ofta gör då det är så otroligt gott. Ifall jag vann denna så skulle ni göra en riktigt stor tjänst för en blivande student.

    Min mailadress är jossan_nsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Motorn är det ordentlig kräm i, hela 1200 W!
    Jag skulle bli jätteglad för en ny mixer, den jag har nu har
    hängt med i ett antal år, och låter som en gammal "moppe"
    när jag dar igång den! Har stått i köket hela dagen idag, och
    svurit över den! Förberett maten inför studentmottagningen
    imorgon. och gjort alltifrån hummus, ramslökspesto, och gazpacho,
    fast den vanliga varianten...
    Och imorgon skall jag göra en chokladmousse med avokado, så vilken
    dröm det varit att ha en riktig kraftfull sak, och dessutom nästan ljudlös, till skillnad
    mot min som bullrar så att jag nästan behöver använda hörselkåpor, vid användning!
    Ha det så gott/Marie
    ragna_marie@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Åh den där skulle man ha! :-) Motorn är på 1200 W.
    Min gamla mixer har hängt med ett tag nu och den går varm så gott som varje dag när jag gör olika sorters smoothie till mig själv och mina barn. Den börjar verkligen ge med sig nu och låter som om hela köket ska sprängas när jag kör den, min son Rasmus brukar stå bredvid och hålla för öronen ;-) Så.....en ny mixer hade suttit fin fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde ju min mailadress: markoch73@hotmail.com ;-)

      Radera
  4. Hejsan!
    Motorn är på 1200 W, vilken "supermaskin"!
    Åh, så sugen jag blev på att testa er Vattenmelongazpacho, det är bara en liten hake - jag har ingen blender från Electrolux Masterpiece collection!
    Vilket innebär att jag inte heller kan trösta mig med en smoothie eller milkshake....
    Så typiskt nu när sommaren äntligen är på intåg och det hade suttit fint med en rabarbermojito med mycket krossad is...
    Jaja, vad är väl en bal på slottet...

    Önskar er alla härliga soliga dagar!
    /Anna-Maria

    amcn1974(a)hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Hela 1200 Watt är maskinen på! Här är min motivering:

    En blender så ljudlös att den knappt hörs,
    är perfekt när smoothies i hemlighet görs,
    och när jag sedan överraskat och serverat,
    blir det bland gästerna stämningsfullt garanterat,
    eller varför inte annat gott i blendern stoppa,
    och trolla fram en underbart god soppa,
    ja allt kan man med Electrolux hjälp fixa,
    så gissa om jag längtar efter att börja mixa,
    och få använda denna fina tysta produkt,
    som gör mums av allt från grönsaker till frukt!

    Med vänlig hälsning,
    Niklas (niohl@bredband.net)

    SvaraRadera
  6. Christina Frisberg
    SVAR: 1200 WATT
    Jag vill vinna den vansinnigt snygga Blendern både för att den är läcker men också för att den med all säkerhet är mycket bättre än den jag har, den är nämligen både krånglig att sätta ihop och krånglig att göra ren och jag som gör smootie nästan var dag efter träningen, så jag drömmer och hoppas innerligt på att den i just min brevlåda stoppas :) <3
    frisanpoxy@hotmail.se

    SvaraRadera
  7. Hej!
    1200 watt är motorn på :)

    Skulle väldigt gärna vilja ha en sån här. Är handikappad och köksarbete är svårt för mig. Tex använda stavmixer när soppa ska mixas mm är nästan omöjligt eftersom mina leder hoppar ur då.
    Just eftersom jag är handikappad och kroniskt sjuk vill jag äta bra mat och göra allt jag kan för att må så bra som möjligt. Så smoothies, soppor och sånt är en stor del av min kost. Måste jämt ha maken till hjälp från början till slutet, men med denna kan jag nog bli lite självständigare och få känna mig duktig :)

    Ha en underbar sommar!
    Mvh
    Malin Svensk Björck
    gizmobus@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. 1200 watt
    Jag är småbarnsmamman som prioriterat bort mig själv för vår lilla skatt,
    så att vinna mixern skulle väcka lite egoistiska spratt,
    laborera med smaker och njuta från topp till tå,
    att vara världens bästa mamma skulle vara mycket lättare då!

    Hälsar
    Petra
    gnuttisen@hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Motorn är på 1200 W - vilket man inte kan beskylla min gamla mixer för! Den börjar i likhet med sin ägarinna bli rejält skruttig och åldersstigen.

    Nyttiga drinkar, smoothie och soppa
    får hela kroppen att lyckligt hoppa.
    Men riva och skaka och pressa för hand,
    med det går jag faktiskt inte i land!
    En blender gör jobbet, lätt och galant,
    och jag blir en friskare, gladare tant!

    SvaraRadera
  10. 1200 W är motorn på denna mackapär.

    Ni skrev knapp för iskross och knapp för drink. Jamen, ro hit med den då! Vi har för länge sedan skrotat vår manuella iskross för att vi inte använde den men efter att ha laddat med en god Aperol Spritz finns det så många andra goda drinkar vi vill testa denna sommar och då vore denna apparat som klippt och skuren för denna uppgift. Och en somrig drink kan ju alltid vara en tröst för sommaren som aldrig vill komma...



    livsnjutarnasgourmetkok@hotmail.se

    SvaraRadera
  11. Men hurra! Min mixer pajade för några veckor sedan (tappade den i TROTTOAREN - don't ask…) så en tävling om en ny passar perfekt!

    Motorn är på 1200 W. Jag behöver en ny mixer för att enklare kunna göra barnmat till LSH. Hon har ju, precis som sin mor, en viss faiblesse för smuttis. Hoho. Använd din egen, tänker ni då? Nähä, serni, för som jag skrev ovan tappade jag den i marken när jag skulle bära den till bilen. Buhu.

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Takk for konkurransen!
    Motoren er på 1200 W :) Jeg ville gi mixeren til min søster som en gave. Hun har lenge ønsket seg en og hun vil sikkert være glad for å få en så skikkelig bra en! Noe som igjen vil gjøre meg glad :)

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Jag är gärna med och tävlar!
    1. Motorn är på 1200 watt.
    2. Tja, varför ska just jag vinna! Vet inte, men det jag vet är att jag ingen har och nu har jag blivit otroligt intresserad av att göra egna smoothies sedan jag bodde på hotell och åt sagolikt goda sådana! Det har inte varit min grej riktigt, men tänk vad man kan ändra sig!
    Och nu när naturens skafferi är proppfullt av allt det goda är det ju bra synd att inte passa på så nu vill jag göra soppor, juicer, smoothies, drinkar och såser. Name it! Jag lovar att den kommer att gå varm och att den är tyst det är ju en klar fördel!
    Camilla
    kubbov30@gavlenet.se

    SvaraRadera
  14. 1) 1200 watt
    2)
    Katten är en riktig köksmaskinsmarodör som våra bästa grejer bara förstör.
    Vår gamla kära mixer i golvet for, gråten & tandagnisslan är nu stor.
    INGA FRUKOSTSMOOTHIES MER - dottern har panik.
    Eländes gråt och skrik, vardagen blir sig inte mera lik.
    Även mamma i familjen skulle över en ny blender bli glad,
    så hon kan mixa soppor och milkshakes med choklad.
    Och pappas marinader till grillkvällarna så ljumma,
    (så kan resten av familjen också hålla koll, så blandningarna inte blir så skumma).
    Till och med late tonårssonen skulle denna nya manick testa, det är jag säker på.
    Kanske sin korv och pommes han skulle mixa då?
    Nä, skämt åsido. Men hoppas nu denna fantastiska hjälpreda till familjen Allegrini hittar hem.
    Den kommer att användas flitigt, när vi på alla funktioner fått kläm!

    Hälsningar
    Paola

    paola.allegrini@ymail.com

    SvaraRadera
  15. Hej

    Vill gärna vara med och tävla, motoren är på 1200W.
    Denna mokapär skulle bli mig så kär.
    Skulle användas till vardag och fest ja närhelst den passar bäst.

    Mvh Eva

    evagustafsson_83@hotmail.com

    SvaraRadera
  16. Helena i Uppsala
    1. 1200 W
    2. Jag älskar äpplen och snart är det säsong för de svenska! De går att mixa med lite allt möjligt. Längs min cykelväg till centrum finns på ödetomter och allmänna parker körsbärsträd, äppel- och päronträd, plommon, hallon, vinbär, krusbär, rabarber och blåbär. Fest varenda dag, garanterat närodlat och pinfärskt!

    SvaraRadera
  17. Hej!

    1) 1200 W
    2) Min allra bästa (och enklaste) "gå bort present" är en burk hemgjort vaniljsocker, och för att göra det krävs det en blender med kraft. Man tar några vaniljstänger (gärna Tahiti) och mixar med vanligt strösocker, och vips har du en mycket uppskattad present.

    Hälsningar,
    Anna

    SvaraRadera
  18. 1.1200 watt
    2.
    Skåning utflyttad till Göteborg
    botaniserar gärna bland frukten på stadens torg
    Klämmer på en mango och tänker "Åh, en smoothie på den här!
    Kanske tillsammans med en banan och lite färska bär?"
    Fast sen kommer jag på att jag ingen blender har
    och frukten får i ståndet ligga kvar.
    En dröm tar form och inom mig gryr
    - en blendervinst skulle låta mig få uppleva nya matlagningsäventyr.
    Nu håller jag tummarna hårt och ingen kan väl mig klandra
    när jag säger att jag hoppas jag vinner över de andra ;-)

    SvaraRadera
  19. Lämnar in ett svar i sista stund och hoppas att jag har turen att vinna. Blendern är på 1200 W och jag skulle gärna vilja vinna den eftersom jag inte har någon blender men jag har länge önskat mig en. Jag har inte hittat någon som uppfyllt mina krav på en blender men denna verkar perfekt!
    Mvh Johanna Johanna.Linaker@Gmail.com

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!