fredag 6 september 2013

En drink med smak av Österlen.

Sen vi blev med Istagram så har det dykt upp ett nytt ord i vårt vokabulär, ett ord som vi bara för någon vecka sedan inte hade den blekaste aning om att det ens fanns och som vi förmodligen hade trott betydde något helt annat om ni frågat oss då. Ni som är insatta i ämnet vet säkert att det är ordet "hashtag" vi pratar om och hur det fungerar. Men för de som är noviser så kan vi berätta att det betyder att man markerar att en bild eller det man skriver om handlar om ett visst ämne. På det viset så ska det bli enklare för de som söker bilder om just det ämnet. Eller nåt...

I alla fulla fall så hänger vi numera med på en väldigt trevlig hashtag som världens minst skrynkliga russin har instiftat och döpt till #flamingofredag. Då taggas det drycker högt och lågt och det är alltid lika kul att ta del av vad som dricks runt om i landet, det är allt från mjölk till "studagroggar" som rinner ner i struparna:)
Förra fredagens bidrag från köket var denna fina sangria och vi kan redan nu avslöja för er läsare vilken vi hashtaggar ikväll. Så klart kommer vi inte bara att tagga den, vi kommer absolut att ta en repris av den, vi har till och med sparat äpplemust endast för detta ändamål:) En paket av Kiviks äpplemust från fru Ms Österlentur med bästaste Heléne i somras fanns det kvar i skafferiet och efter att geniknölarna gnuggats så uppstod denna mustiga drink. Vi gjorde den i två variationer, en med och en utan mynta, och båda blev så lyckade att receptet fick hamna här:

#flamingofredag

Österlendrink   1 highballglas
4 cl Absolut oriental apple eller annan vodka med smak av äpple
6 cl Kiviks äpplemust "Årets skörd"
sprite eller 7-up
is
mynta om man tycker om en lite friskare smak på drinken
Blanda vodka och äpplemust i ett Highball glass.
Lägg i rejält med is och fyll upp med läsken.
Vill du ha lite frisk myntasmak på drinken så gör du så här:
Hackar några myntablad fint och lägg i glaset tillsammans med isbitar.
Rör runt en liten stund så bladen krossas lätt av isen och tillsätt sedan vodka, must och läsk.

I dag har så våra nya arbetsscheman tagit oss till nya upplevelser, Håkan är numera ledig på fredagarna och Anki stämplar ut redan till lunch - inte dumt alls faktiskt. Dagen har herrn mest tillbringat i köket där det lagts in "gårkår", fixats till gåbortspresent till i morgon och lagats till både griskinder och efterrätt. Frun har suttit uppkopplad och letat reseförslag inför stundande högtidsdag då Håkan fyller 45 i höst, det står London, Rom, Barcelona, Berlin, Edingbourgh och en radda andra städer på önskelistan.
Vi får väl se vart vi hamnar, Köpingebro är ju på cykelavstånd:)

Nu önskar vi er en kanoners flamingofredag!
Smaklig spis! / Anki och Håkan
x

11 kommentarer:

  1. Skål och trevlig fredag!!! Drinken ser läskande ut och äppelmust är ju så gott! Jag får köra på den alkoholfria varianten nu så länge jag äter stark medicin.

    Tack för era goa hälsningar!
    Trevliga och goa helgkramar

    SvaraRadera
  2. Ja det där haschtag undrade jag också vad fan det var. Jag menar man vet ju vad hasch är men ihop med tagg? HAHA:)
    Underbar drink! One apple a day keeps the doctor away...Det måste ju vara äpplen i alla former?

    SvaraRadera
  3. Låter som en god drink. Vi brukar köpa en supergod äppelmust "Cox Orange" på systembolaget. Den borde funka som bas...

    SvaraRadera
  4. Mmm...smaskens! Kul att lära sig nya ord! Så var det för mig när jag börjat med instagram!
    Ha en fin lördag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  5. Men skål! En drink jag absolut kan tänka mig, äpple och sprit passar bra ihop! ;) Ha en solig och skön helg!

    SvaraRadera
  6. Sen ska man bara fatta alla konstiga förkortningar i dessa hashtaggar...
    Drinken låter jättegod! Hoppas ni njuter denna sköna helg. Kram på er!

    SvaraRadera
  7. Ja att hashtagga är kanoners, många följare har jag fått via dom :) Jag har ännu inte hängt med i flamingofredagen helt enkelt för att jag inte dricker så mycket sådan... funderar på om en alkoholfri drink får vara med där ;)

    Kram på er denna underbara lördag som känns som högsommarvärme!

    SvaraRadera
  8. Ni är så moderna, ni goingar! Haschtag låter ju lite suspekt men även jag lär mig. Puss och lördagskram!!

    SvaraRadera
  9. Måste lära mig mer om det där med Instagram osv, ni är duktiga som gett er in på dessa moderniteter. Vill bara rekommendera Rom som resmål i höst - en underbar stad, jag lovar! Har varit där väldigt många gånger och längtar alltid dit igen. Hotel-och restaurangtips utlovas. Fortsätt njut av sensommarhelgen!

    SvaraRadera
  10. Jag äääälskar Kiviks äpplemust "Årets skörd", den är som att dricka färska äpplen, så det här måste ju bli farligt gott!

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig äppeldrink! #flamingofredag gör ju att man känner sig lite peppad att blanda ihop en go fredagsdrink (eller beställa en god på krogen).

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!