fredag 5 juli 2013

Vattenmelon, mynta och rom!

Nej vet ni vad, nu påstår den där almanackan på köksväggen att det är fredag igen och dags för en ny helg att firas in! Är det klokt, den där tiden bara tickar på och det går så fort så vi knappast hinner med. Någon påstod att tiden går snabbare ju äldre man blir, kan det verkligen stämma att det är så? Vi trodde att det berodde på att man har roligt, har vi blivit lurade eller? Äsch, klart vi inte har, naturligtvis beror tidshastigheten på roligheterna, så det så:)

Denna helgen har vi blivit lovade att solen ska hålla sej framme och än så längre verkar det som att vädersiarna inte är helt ute och cyklar. Vi tänkte därför bjuda er på en drink som ni kan fira in sommarvärmen med, en drink som enkelt kan göras alkoholfri för den som så önskar. Uteslut bara romen så har ni istället en god variant på vattenmelonsmoothie att svalka er med.
I vårt köksfönster står det denna sommar en myntaplanta som växer och skjuter skott för glatta livet, varje gång vi öppnar fönstret så omges vi av en doft av tandkräm så det står härliga till! Bladen ser vi till att använda oss av ganska flitigt och denna gången hamnade dom alltså i glasen tillsammans med en bit vattenmelon, krossad is och andra godsaker:

Tänk på att fylla på era vätskenivåer ofta nu när det är varmt, vatten är absolut bästa törstsläckaren! Och glöm inte bort när ni dricker drinkar, varannan vatten!

Mojito med vattenmelon 1 glas
3 cl vit rom
1 tsk strösocker
vattenmelon i bitar
några blad mynta
1 dl 7-up
isbitar
Riv sönder myntabladen och lägg i glaset med socker och rom.
Moddla så att bladen krossas och sockret löses upp.
Kör melonbitarna i mixer tillsammans med läsken.
Slå melonröran i glaset, rör om och fyll upp med is, gärna krossad, dekorera med vattenmelon.

Denna veckan har sprungit förbi snabbare än vanligt känns det som. Vi har haft det extra hektiskt i köket och förberett inför helgens firande av en viss fru och hennes födelsedag, varken en femma eller nolla men vi tänkte fira lite extra ändå. Bådas familjer är inbjudna till söndag då det ska dukas upp en finfin buffé och naturligtvis ska ni få ta del av den efter att släkten avnjutit det som bjuds. Därav har vi inte varit så flitiga besökare på alla andras bloggar som vi brukar försöka att vara, men vi lovar att kika in igen så fort tiden är på vår sida:) Oss blir ni inte av med i första taget...

Ha nu en alldeles förträfflig helg och lev gott!
Smaklig spis! / Anki och Håkan
x

11 kommentarer:

  1. Ja, visst är det pga att man har roligt att tiden går fort, inget med åldern att göra :) Önskar er en fin helg med kalas och grattis till födelsedagsbarnet :) Kramar

    SvaraRadera
  2. Vilken fining ni hade här idag! :-)
    Ha en skön helg! Och stort grattis till 27 åringen. Kramar.

    SvaraRadera
  3. Härligt med kalas grattis till födelsedagsbarnet:)

    SvaraRadera
  4. Bara inte tiden går fööör fort när man har semester...
    Enstor vattenmelon finns hemma. Ska kolla hur dr är med rom o mynta. Låter somrigt och gott.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar grönmynta så när jag hittade en ny god mynta som heter marockansk mynta så blev jag lycklig! Smakar inte tandkräm som jag inte vill ha i drinkar, mat osv.

    Köpte två plantor vid två olika tillfällen och inom 2 veckor hade ALLA mina myntor drabbats av mjöldagg! :( Fick slänga allt, en grönmynta har jag lyckats få att överleva i flera år...

    Fina försäljare som säljer myntaplantor med mjöldagg, så man drar hem skiten och smittar ner resten också... :( Har aldrig haft problem innan och varken torr luft el uttorkad planta så mjöldaggen kom från de nya som visade upp smittan först.

    Men ingen sommar utan mynta så jag får väl börja om från början. INTE roligt för jag har haft svårt att få plantorna att växa och ens överleva (de man köper i mataffären och planterar om).

    SvaraRadera
  6. Ack ja, jag drabbades av samma öde som Linda! Min stora fina planta som såg så lovade ut och som bidragit till att smaksätta både tabbouleh, tzatziki och alkoholfri mojito säckade plötsligt och oförklarligt ihop, men den visade sig vara full med LUS!! Som dessutom smittat både min fina basilika och annat. Aldrig varit med om förr! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Den drinken ska jag och vaskramaren prova,that's for sure. Vår mynta växer något helt otroligt och hotar att ta över köket. Det vore ju synd.

    Inte heller jag har hunnit läsa många bloggar senaste veckan. Men... bättring blir det. Hoppas att er dag varit fin med födelsedagsbarnet, den sköna damen. Kramar!

    SvaraRadera
  8. Den där drinken ska jag prova! Right up my alley!

    SvaraRadera
  9. Den drinken såg ut som en riktigt läskande sommardrink!
    Hoppas ni får en trevlig fest i morgon och grattis till födelsedagsdamen!!!

    Soliga sommarkramar!

    SvaraRadera
  10. Svårt att dricka varannan vatten när drinkarna smakar och ser ut så där!!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Vi brukar annars säga varannan rosé nu på sommaren, ho ho... Men om ni bjussar på ett par såna här kan jag tänka mig att bjussa på lite vatten!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!