onsdag 3 april 2013

Ay, caramba!

Nu när man blivit utnämnd till korvakung, dubbad och okrönt, både här, där och där så har man ju faktiskt ett rykte att sköta om. Det går ju inte att slappa till i korvstoppningen då och ligga på latsidan, nej nu gäller det ju att sköta sej i regerandet av Korvlandet:)
Hur sköter man sej då som korvakung, kan man ju undra? Ja, jag vet väl egentligen inte så noga men ett korvrecept i veckan bör det ju innebära, eller? Fast då riskerar nog denna knugen att gå in i köksväggen,
jag har ju några korvar att stoppa på mitt andra jobb också:) Så vi siktar väl på ett i månaden, det känns lite mer hanterbart.

Idag är det en spansk variant som står på programmet, en choritzotyp som här gjordes på vildsvinskött men som oftast stoppas med fläskkött. Härliga smaker från paprika och vitlök, riktigt god att grilla är den även om vi istället stekte våra på järnet.
Servera den precis med de tillbehör du gillar, vi valde att äta vår med bara lite grönsaker, en klick senap och ett glas öl, kanoners gott!

Och glöm inte bort, det är viktigt med ordentlig hygien när man tillverkar korv! Vi vill inte att ni ska bli sjuka.

Choritzo
750 g vildsvinskött, eller fläskkött typ karré
250 g späck
3 g vitlök, färsk
25 g rökt paprikapulver
3 g grovmalen svartpeppar
2 g oregano
4 g rårörssocker
20 g salt
Mal kött, späck och vitlök på mellanskivan i din köttkvarn, ner i en skål.
Blanda ner övriga ingredienser och blanda samman smeten väl.
Stek en klick smet och smaka av så du är nöjd med smakerna.
Börja stoppa korven - lämna först ca 3 cm fjälster tomt innan du låter smeten gå i, efter ca 15 cm så lämnar du lite fjälster tomt igen och snurrar korven runt några varv så en ände bildas.
Upprepa tills smeten är slut.
Klipp av korvarna från varandra, lägg i kylen så de får vila några timmar innan du steker dom på ett stekjärn på svag värme tills de blivit fasta, ca 15 minuter.
Korvarna ska ha en innertemperatur på 70 grader när de är klara.
Man kan även steka korvarna så de får en yta först på stekjärn och därefter låta dom steka färdigt i ugnen.

Så, hur går det, har ni vågat er på att göra egna korvar än? Vi vet att vissa har tagit mod till sej och börjat fylla frysen för kommande grillsäsong medans andra har sadlat om helt och gett sej in i korvbranschen, men hur går det för er andra? Berätta!

Smaklig spis! / Korvakungen och hovnarren...

11 kommentarer:

  1. Korvkung, ingen dålig titel alls :) Kram fina ni!

    SvaraRadera
  2. Leve Korvakungen hipp hipp! Det är inga dåliga korvar som tillverkas i det Mårtenssonska köket vill jag lova. I "mitt" korvakök tillverkas det ju inga korvar men däremot så tillagas de på löpande band och jag har blitt en jäkel på att stompa potatismos ;-). Det är jättekul i korvbranchen, får väl bara hoppas på att vi får ordentlig snurr på det. I så fall får vi öppna en filial i Ystad och då vet vi ju vem som ska ta hand om den! Min favorit just nu är Kalv med Karl Johan svamp och tryffeloja, en riktig goding. Kram på er!!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag sugen på riktig tysk bratwurst :) Hungrig! :)

    SvaraRadera
  4. Sämre titel än korvkungen kan man ha :)
    Lena från make a head food

    SvaraRadera
  5. Oh, vad gott! Vill ha de här korvarna! Mums! :)
    Men alltså, jag måste köpa korvsatsen! Varför dröjer jag? Det är säkert de här förbaskade skorna som jag hela tiden shoppar! ;) Nu ska pengarna sparas till korvsatsen!
    Kan ni gå in på min blogg och tipsa lite om Köpenhamn? :) Please! :)
    Ha en fin kväll!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  6. Klart ni är korvaparet numero 1! Kung och drottning Korv helt enkelt. Jag och Lars hoppas bli hertiginna och hertig Korv. Får nog stoppa korv snart, var ett tag sedan nu. Vi har kört utan späck, men kanske vi borde ta med. Vill ju helst ha bara kött i, men det blir kanske bättre.

    Kram Kram

    SvaraRadera
  7. Klart ni är korv-regenterna, inget snack om den saken! O nu påmindes jag om att leta efter fårfjälster. De ska va smalare o därför inte bli så mulliga korvar. Vore ju förbaskat kul att ha nån egen korv att grilla ute, bara det blir väder till det! Fast öppna spisen funkar ju den med. =)
    /Trollmamma

    SvaraRadera
  8. Här kan jag inte säga tuppen ja. Ingen korv stoppad och det lär nog dröja. Jag använder min fantasi och njuter av korvkungens delikatesser istället. Den här körva skulle nog passa mig!

    Natt natt och kram kram!

    SvaraRadera
  9. Jag är så sugen på att göra korv, men fattas både ett korvhorn å framför allt tid!
    Men med flera lediga helger framför mej ska jag försöka göra slag i saken!
    Den här verkar super god!
    Kram på er!

    SvaraRadera
  10. Jag vet ju vad ni kommer lägga på grillen i sommar;-D
    Det måste vara kungligt med en egen korvstoppare i köket!
    Kram på er:)

    SvaraRadera
  11. Oj, vad det låter gott. Jag blir mer och mer sugen på att testa själv. Jag, som är känd för att inte gilla korv.... ;)

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!