onsdag 5 december 2012

Lever leverkorven

Oh jösses Amalia, här har ni två "tretta" skåningar som garanterat kommer att slockna tidigt ikväll... Ni som hänger i vårt kök på Facebook har redan fått en liten försmak av hur det sett ut hos oss idag. Det har nämligen varit rena rama Lönneberga idyllen i köket i dag med korvtillverkning, bakning och som grädde på moset så har det även gjorts leverpastej! En pastej med en liten extra tvist i smaken, fast om det blev bra eller inte vet vi inte än, den står nämligen fortfarande i ugnen och bakas.

Först tänkte vi bjussa er på leverkorven, eller ja - receptet och ett foto i alla fall kan ni få av oss. Vi kör även en liten bildserie så att ni kan se hur det kan gå till när korv stoppas, men är det något som ni tycker är oklart eller undrar över så tveka inte att höra av er så ska vi (läs Håkan!) försöka svara så gott vi kan!
Som vanligt är det viktigt att vara noga med hygienen när det görs korv och andra charkuterier, tvätta händerna noga och ofta, vanligt tvål räcker gott.

Le lävööörkörv (uttalas med fransk accent!)

Leverkorv  ca 5 ringar
ca 5 meter grisfjälster, blötlagt i kallt vatten
1 kilo grislever
7 hg grisspäck
2 dl kallt vatten
50 g potatismjöl
3 msk strösocker
1½ tsk vitpeppar, malen
2 msk salt
3 tsk kryddpeppar, malen
3 msk lökpulver
Putsa levern fri från hinnor och fett, skär i mindre bitar och låt dom ligga i blöt i kallt vatten,
minst 15 minuter.
Skär späcket i mindre bitar.
Koka upp en gryta vatten, lägg ner leverbitarna och låt dom ligga där ca 5 minuter (nu har du skållat levern).
Häll av vattnet från leverbitarna och låt dom rinna av i en sil
Mal ner lever och späck i en köttkvarn, mal med den fina hålskivan.
Blanda ner kryddorna i smeten och rör om väl.
Blanda samman vattnet med potatismjölet och häll det ner i smeten, blanda väl.
Ta upp fjälstret från vattnet och skölj det under rinnande, kallt vatten och trä det sedan på korvhornet.
Börja stoppa korven - lämna först ca 3 cm fjälster tomt innan du låter smeten gå i, efter ca 20 cm så lämnar du lite fjälster tomt igen och klipper sedan av.
Upprepa tills smeten är slut.
Ta tag i ändarna på korven, snurra runt dom och bind samman med bomullstråd, två knutar.
Koka upp vatten i en gryta, lägg i korven och låt den koka ca 50-60 minuter, vattnet ska hela tiden ha en temperatur av 85-90 grader. Det enklaste är att slå ner värmen på plattan till 1:an eller 2:an så brukar det ligga runt den temperaturen, kolla gärna med termometer om du är osäker.
Det går utmärkt att frysa korven rå och sedan koka den när du ska ha den. Låt den då först tina upp i kylen.

 Små bitar av lever och späck, ca 3*3 cm. Blanda ner kryddor och övriga ingredienser.
Skölj fjälstret i rinnande vatten efter att det legat i blöt, trä på hornet och stoppa korven.

Ta ta i tåtarna i ändarna på korven, snurra dom runt varandra två, tre gånger och knyt, en dubbelknut. 
Ankis förslag var att använda gummiband, suck... ibland har man bara mer besvär än nytta av henne!

För övrigt så var snön som föll under tiden väldigt passande, även om Håkan helst ser att den har försvunnit från cykelvägen till jobbet i morgon bitti. Oavsett hur mysigt och stämningsfullt det är med snö när man stoppar korv så är det inget kul att cykla 1 mil i samma snö dagen efter!
Men vi ska kanske inte klaga på det lilla vi fått, vi har förstått att det är flera av er runt om i landet som har drabbats av mängder av flingor och som har det riktigt kallt.
Så ta det lugnt när ni ska ge er ut i trafiken och kom ihåg reflexer när ni ska ut och promenera,
var rädda om er!

Smaklig spis! / Anki och Håkan

32 kommentarer:

  1. Vad kul att tillverka egen korv! Jag funderar och funderar, planerar och planerar på att köpa tillsats till min kitchenaid för att kunna göra korv! Måste verkligen köpa den och börja göra mina egna korvar! För det låter så spännande! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är både roligt och spännande, och så vet man ju precis vad som finns i korven och kan själv styra och ställa vad gäller smak mm.

      Detsamma till dej,
      kramar

      Radera
  2. Nej nu får jag allt lägga in en protest... Nu har nog korvarna stigit herrn i huset åt huvudet. Ingen nytta av Anki, det var det värsta... Det är väl inget fel på gummibandskorv! Då kan du minsann gott få cykla i rejält med snö ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaksmulan, har du bytt namn på din blogg till Kabelvision?? Min första tanke var vem är det som kommenterar och sedan ser jag att det är du Gun... :)

      Radera
    2. Kabelgun: Går du under täckmantel nu, eller? :)Gud som vi har skrattat!
      Håkan svarar dej phö!

      Radera
  3. Ja, jösses vad mycket snö vi har fått och mer är på väg de närmsta dagarna hu! Jag försöker önska mig till sommarens värme som egentligen heller aldrig dök upp i år... jag får helt enkelt emigrera söderut precis som fåglarna gör! ;)

    Spännande att se en sådan här tillverkning... jag har inte sett det i mitt liv. Hade någon gång varit intressant att se Håkan live in action.

    Onsdagskramar till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev plötsligt riktig vargavinter, både på gott och ont... Vi följer så gärna med så om det finns plats när du ska ge dig iväg:) Kanske öppna korvastånd och Indisk restaurang?

      Jisses, det är inte det lilla du önskar. Då får vi kanske ta fram videokameran och videoblogga nästa gång... not!

      Detsamma till dej, Amy!

      Radera
  4. Herregud, jag ska nog gå och lägga mig... kabelvision, ja där arbetade jag för 100 år sedan men bloggar gör jag nog fortsatt under namnet kaksmulan. Hahaha snacka om hjärnsläpp ;)

    SvaraRadera
  5. Hujedanemej! Jag kan bara lyfta på hatten åt era ambitioner för de imponerar verkligen. Kan tyvärr inte säga så mycket mer eftersom jag tyvärr inte gillar varken leverkorv eller pastej. Och jag menar verkligen tyvärr.

    Ja, ni. Jag jobbade hemifrån idag. Gjorde ett försök på morgonen att skotta fram bilen men insåg tack och lov att det var en dum idé. Det kollektiva sket sig också ganska snabbt och ingen är gladare än jag att jag stannade hemma och lät bilen stå. Totalkaos i Stockholm med omnejd idag. Ny dag i morgon. Hoppas det funkar att ta hojen till jobbet. Dubbdäck på?

    Kram + kram till mina korvstoppar- och leverpastejbakaridoler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tackar för den hatten och försöker överleva det faktum att du inte gillar korven och pastejen... fast du har ju iofs inte smakat Håkans varianter än:)

      Det gjorde du rätt i, dumt att ge sig ut om man verkligen inte är tvungen. Hoppas det går bättre i morgon. Nope, inga dubbdäck på, än... blankslitna sommardäck:)

      Kram på dej också, potatisidolen!

      Radera
  6. Herre min je vad duktiga ni är. Egen korv är inte illa. Oavsett om man jobbar med det till vardags eller ej ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack ska du ha. Fast det är verkligen inte så svårt som många tror och vi hoppas vi kan förmedla det och att flera vågar sej på det.

      Radera
  7. Jaha, om nu inte Anki äter mandelmassa så kan jag lätt vägra leverkorv. Inget för mig helt enkelt. Köper jag leverpastej ska det vara en som inte smakar lever, så det så! ;o)

    Kram kram

    Ps, Men ni verkar haft det väldigt mysigt och baket ser jag fram emot att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Helt rätt inställning Malin, rätt ska vara rätt! Man kan ju inte gilla allt, så är det bara.

      Kramar,
      bakningen närmar sej:)

      Radera
  8. Åhhh är djupt imponerad av er korvtillverkning : ) kram Sofia nu mycket piggare vad gäller förkylningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina Sofia men det är verkligen inte så svårt som det kanske verkar!
      Så skönt att se att du är piggare,
      fortsätt krya på dej!
      Kramar

      Radera
  9. Så fint! Jag minns när vi gjorde korv när jag var barn. Mormor och mamma malde och stoppade, men jag tyckte inte att det var så värst gott. Jag gillade mest falukorv. Gärna blommig.

    Här är mycket snö och det går absolut inte att cykla, även om jag normalt sett cyklar på tio minuter till jobbet. Halt och eländig tär det och jag får knata i kängor genom snön. Ikväll tappade jag vantarna nånstans så jag fick streta hem från gymmet utan vantar. Kallt om mina tjocka små fingrar minsann!

    Mer snö lär det bli och kallare dessutom. Huvva! När det blåser i Göteborg och dessutom är sex minus - då är det kallt! Varm kram till er, dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blommig leverkorv, det hade kanske varit nåt? Härliga barndomsminnen!

      Låter som Ankisyndromet det där med glömda vantar..., det har gjorts av med ett antal under årens lopp:) Hoppas dina fingrar har tinat upp nu då!

      Ja, det blåser isande vindar och det gillas inte. Men vi skickar dej också varma kramar!

      Radera
  10. Verkligen fint att göra själv korv! Roligt med snö, men inte för mycket, för man vill ju kunna cykla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kladdigt kanske, men fint...? :)
      Nej för mycket snö vill vi inte ha, cyklarna måste ju rulla.

      Radera
  11. Men jisses, nu får man ju prestationsångest inför jul! Haha! Gud så gott med egentillverkad leverkorv. Det kan ju inte bli annat än succé! Hatten av för er! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det ska du inte få, vill man så gör man annars så köper man och det går precis lika bra det! Gott blev det i alla fall.

      Tackar!

      Radera
  12. Kul att ni gör egen korv. Något som jag också har velat prova på länge (hmm känns som att jag har skrivit det förut). Men behöver man ha köttkvarn och horn för att göra korv eller kan det funka med matberedare och att man stoppar korven för hand. Eller rekommenderar ni att man köper en kvarn och horn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du nog gjort ja:)
      Att göra korvsmeten i en matberedare ska gå, men vi har aldrig provat efter som vi har både köttkvarn och horn. Ska man stoppa korven för hand använder man sig av spritspåse till smeten. Men det blir med all säkerhet både kladdigare och mer "meckigt", så är det något man funderar på att göra mer än en gång så tycker vi nog att det är värt pengarna att investera i kvarn och horn, i alla fall hornet.

      Något man kan kolla på loppis efter är gamla manuella köttkvarnar som också oftast har horn, det har vi använt några gånger;
      http://martenssonskok.blogspot.se/2012/01/korvtillverkning-i-koket.html

      Lycka till med korvmakningen:)

      Radera
    2. Tack för ert svar både här och i min blogg. Både min man och jag har länge pratat om att köpa en köttkvarn. Vi är båda lite intresserade av att göra egen korv men också göra eget malet kött osv. När jag läser ert svar känns det också som att det bästa nog ändå är att inhandla bra redskap om man ska ge sig på att göra egen korv. Skulle va kul att få till det till den här julen. Vi får se om det går. Tant Gul smider, trots feber och förkylning, lite planer :-) Ha en bra helg!!

      Radera
    3. Vassego, så kul att det kom till användning (förhoppningsvis då).
      Detsamma till dej

      Radera
  13. Alltså! Leverkorv är ju inte en av mina favoriter men är impad av ert engagemang! Ikväll gör jag eran linssoppa. Doftar underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, en skåning som inte gillar leverkorv... där ser man:)
      Så kul att läsa, hoppas du tycker den smakar lika gott som den doftar!

      Radera
  14. Härligt med korvstoppning i julköket!

    Om det är för snöigt för cykel så rekommenderar jag spark. :)

    Vårt soffbord är en lastpall på hjul med glasskiva över. Själv tycker jag det är supersnyggt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spark:) Jo det hade sett nåt ut det, att sparka sej fram 1 mil till jobbet...undrar just hur lång tid det hade tagit? Fast det går kanske fortare än man tror... :)

      Så snyggt tyckte vi att det var, häftig ide. Då vet vi vad vi ska leta efter när det ska bytas soffbord! Tack för tipset.

      Radera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!