tisdag 11 december 2012

Key lime pie

Ont ska med ont fördrivas, brukar man ju säga, så vi tänkte att då borde man ju kunna fördriva kylan med kyla... Same, same but different, ni vet. Visst har vi huvudet på skaft?
Och ska man då skrämmas lite grann så kan man ju passa på att njuta under tiden och det gör man absolut med denna kalla pajen, en paj som är så långt från saffran, pepparkakor, och andra juliga smaker som det bara går. För visst kan det behövas ett litet avbrott i de smakerna så man inte har hunnit tröttna redan innan det står julafton i almanackan?

Denna bjöd Anki på sina arbetskamrater en fredag när det var studiedag, det behövs något "sytt o gott" när man ska sitta ner och planera en hel dag... Mäktig var den, men ack så god!
Hur mycket pressad lime du behöver hälla i fyllningen hänger dels på hur syrlig du tycker att smaken ska vara men också på hur pass sur limen är som du använder. De limefrukterna vi hade köpt hem var dels väldigt torra och dels ganska tama i smaken så det krävdes saften från nästan 4 st.
Prova att smaksätta grädden med limoncello om du gillar det, så får den en extra schwung.


Key Lime paj  ca 12 bitar
Pajskal
15 digestivekex
125 g smör
Smula sönder kexen i en skål och blanda ner det smälta smöret.
Tryck ut blandningen i en pajform, 24 cm i diameter, med avtagbar kant.
Grädda skalet mitt i ugnen på 175 grader i ca 10 minuter.
Fyllning
5 äggulor
1½-2 dl pressad lime, beroende på hur sur limen smakar
1 burk kondenserad mjölk (ca 400 g)
Rör samman äggulorna i en skål, rör ner mjölken och limesaften.
Smaka av så det blir så syrligt som du tycker det ska vara.
Slå smeten i pajskalet och grädda 15 minuter, mitt i ugnen på 175 grader.
Låt det bli kall och ställ sedan i kylen, minst 3 timmar innan den ska serveras.
Servera med vispad grädde och dekorera gärna med en skiva lime.

Håkan hade tur för det blev en bit över till honom också så att även han fick chansen att smaka på limepajen. Vi har faktiskt varken gjort eller provat Key lime paj tidigare även om det stått på listan ett bra tag. Men nu kan vi alltså bocka av den och gå vidare bland de andra goda rätterna som står där, för de har en tendens att hopa sej. Det finns ju så mycket som vi läser och hör om som vi bara "måste" kocka till och det är vi helt säkert inte ensamma om...

Smaklig spis! / Anki och Håkan
x

32 kommentarer:

  1. Åh, vad gott! En paj i min smak, året runt. Syrliga desserter tycker jag bättre om än söta... Så lyckliga arbetskamrater Anki måste ha, och lycklig Håkan också som fick smaka :-)

    Det enda problemet jag har kring mat är just att det finns så mycket jag vill prova men hur sjutton ska man hinna och vad ska man välja när?! Fast om det inte är några större problem än så kan jag leva med det :-)

    Ha en skön tisdagskväll!

    Kram + kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte väl lite något åt det hållet Lotta, vi kände att vi får ju tänka lite på dej också:):) Nej då, skämt och allt sånt, men det kan ju behövas lite avbrott i smakerna just nu (och annars också). Mest så vi inte får en julöverdos:)
      Happy, happy!

      Nej precis, det är ju ett problem som dessutom växer, känner vi, med alla fina matbloggares insatser... Fast precis som du skriver så ska man vara glad om man inte har större bekymmer än så!

      Kramarna

      Radera
  2. Det här är pajernas paj tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nästan böjda att hålla med dej, vansinnigt god är den!

      Radera
  3. Så gott, just Key Lime Pie är något jag länge tänkt göra

    SvaraRadera
  4. Det där är såååå himla gott. Allt med kondenserad mjölk blir för övrigt sjukt gott. Håll ut i kylan nu då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, och kondenserad mjölk är verkligen en av de bästa uppfinningarna sen telefonen:)
      Jodå, vi gör vårt bästa.

      Radera
  5. Åh det är gott det, lyckliga arbetskamrater. Har faktiskt bara gjort det en gång och det kan man ju undra varför när det är så gott. Däremot har jag ätit det en annandag för ett par år sedan i Key West, smakade nog lite extra gott där. Hoppas inte Håkan fryser för illa på cykelturen, har du dubbdäck? Du är väl i alla fall inte lika galen som alla tokiga brevbärare och cyklar i shorts ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir vi lite förvånade, det trodde vi absolut att du hade gjort. Varför trodde vi det egentligen, du måste ju inte ha gjort allt sött i bakväg... :) Så brukar det vara, det smakar lite extra gott när man är på semester.
      Inga dubbdäck, det blir trögare att cykla då. Men shorts, ah nä där går gränsen!

      Radera
  6. Key lime pie är så gott att det vattnas i munnen när jag ser era bilder. Länge sedan jag gjorde det, men visst är det helt rätt att bryta av kanel, saffran och allt annat juligt just nu. Limoncello, o lala! Vi i Musselakademin dricker alltid Limoncello som dessert. Det är fruktansvärt bra för matsmältningen och det är jag säker på att er paj också är! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan ju behövas lite variation.
      Se där, bra för matsmältningen, det tar vi fasta på:)

      Radera
  7. Efter choklad är citron min favorit på dessert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sitter verkligen extra bra med lite syrligt efter vissa middagar, speciellt de lite tyngre.

      Radera
  8. Key Lime Pie är gott, syrligt och sött det gillar jag! Det var en tid sedan jag gjorde pajen.

    SvaraRadera
  9. Vad gott det låter! Kondenserad mjölk har vi använt i Ryssland länge... speciellt när man kokar den... det blir såååå gott, riktig kola-sås! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, dulchen ska vi ju inte snacka om hur god den blir, den kan man äta rakt upp och ner med sked direkt ur burken bara... Livsfarligt:)

      Detsamma till dej
      kram

      Radera
  10. key lime pie är sååå gott! där förstår jag att arbetskamraterna blev nöjda :) och så är den så enkel att göra också, och det är ju alltid ett plus! jag brukar slänga i en droppe grön karamellfärg i min så den får sån där läskig limegrön färg ;)

    och det där med alla recepten ja... nu har jag ju visserligen tid att testa dem men någon måste ju äta det man lagar också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det verkligen, ett plus alltså. Häftigt med karamellfärg i, lite läskigt utseende.
      Precis samma problem här, vi kan ju inte sätta i oss allt gott själva, då kan vi snart sätta cyklarna för gott och rulla fram istället...

      Radera
  11. Key lime pie är en av de få pajer som jag kan längta efter om jag vaknar upp mitt i natten. Det är sant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det var inte illa minsann, undrar just om någon av oss har vaknat mitt i natten och längtat efter något speciellt i matväg... det tål att tänkas på!

      Radera
  12. Haha, Key lime pie har jag bra minnen till. Förra året var jag och min syster i London och köpte en färdig paj i en mataffär, för åtta pers. Vi var i Notting Hill och gick och gick och gick för att hitta någonstans att sitta för att äta denna paj. Allt, allt, allt är inhägnat och inlåst där! Slutade med att vi satt på en bänk vid en liten kyrka, då så hungriga att vi slukade hela åttapersonerspajen och en liter hallon helt själva ;) Så ja tack, Key lime pie är sååå gott! Jag har inte förätit mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbart, så häftigt det är med matminnen och gärna de som är förknippade med reseminnen. Tänker på filmen "Notting Hill" där den där trädgården de ska besöka också är inhägnad och låst:) Förstår er hunger efter allt sökande.
      Hallon till låter ju otroligt gott, det ska vi försöka minnas tills sommaren. Tack för tipset.

      Radera
  13. Otrolig god paj som till och med jag brukar lyckas med :)


    Lena från make a head food

    SvaraRadera
  14. Som sagt, den står på to do-listan sedan ett bra tag tillbaka... hmmm. Kanske till våren då :)

    Jag läser era inlägg men inte kommenterat då det varit mycket hemma med kidsen som inte är krya... feber och hosta har kommit som ett brev på posten :(

    Stora varma luciakramar till er fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den passar säkert hur bra som helst till våren också, kanske ett påskprojekt?

      Amy, du behöver inte förklara dej, vi är inte heller så flitiga att kommentera alltid, även om vi kikar in hos dej och andra ändå. Så tråkigt med sjukligheter, hoppas de snart blir bättre.

      Kramar till dej också, bästa Amy

      Radera
  15. Det här är verkligen en av mina absoluta favoritdesserter. Jag älskar sötsura efterrätter och Key lime pie tröttnar jag aldrig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott när det är sötsurt, friskt och upp-piggande:)

      Radera
  16. Jag har faktiskt aldrig ätit key lime pie, men det verkar så gott. Lägger till det i spara listan så jag kan göra det vid tillfälle!!

    SvaraRadera
  17. Key lime är ju bara så gott, tänk att man alltid fastnar för recept som man egentligen inte letar efter =).

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!