tisdag 9 oktober 2012

Hel fläskkotlett med italiensk fyllning

I dag blir det ett ytterst lyckat försök på receptskapande här i köket, ja herrevårje så fantastiskt gott det kan bli ibland när vi två slår våra kloka huvuden samman! Och blygsamma är vi, som ni kanske märker...:)

Det var nämligen så att Håkan fick den smarta idén om att skära ut en hel fläskkotlettrad för att fylla den och då hängde Anki genast på brainstorming-tåget. Riktigt spännande och kul är det när vi tar en tur på det tåget tillsammans och ljuv musik uppstår i takt med dunket på rälsen.
Tåget tog oss denna gången mot de italienska smakerna när fyllningen blev inspirerad av basilika som vi hade i köksfönstret, vitlök och citron som låg i grönsakskorgen och mozzarellaosten som låg i kylen.
Tillbehöret blev som en självklarhet risotto och över den revs det en generös hög med parmesanost.
Halleda säger vi bara, halleda, en pesto och ostfylld fläskkotlett:

Resultatet av ett ytterst lyckat samarbete i köket, herr och fru Mårtenssons Italienska kotlett.
Eftersom det är lite svårt att förklara i ord hur vi skar så följer ett ytterst pedagogiskt collage efter receptet. 

Fylld, hel kotlett eller porchetta med mozzarellaost 2 port + 1 matlåda
Fyllning:
½ kruka färska basilikablad
2 vitlöksklyftor
1 näve solrosfrön
ca ½ dl olivolja
½ citron, rivet skal och lite saft
salt och svartpeppar
1 bit mozzarellaost
Kör basilika, vitlök, solrosfrön, olja och citronskal i en mixer, smaka av med citronsaft salt och peppar.
Skiva mozzarellaosten.
400 g hel fläskkotlett utan ben
Skär in i fläskkotletten från ena kortsidan, när du kommer mot slutet av köttbiten slutar du skära när det är ca 2 cm kvar. Lägg ut den biten du skurit och fortsätt sedan skära likadant in i andra kötthalvan så att du viker ut köttet som en bok med en mittbit och två ytterbitar.
Fördela basilikaröran över köttet och lägg sedan på ostskivorna.
Ringla över lite olivolja, rulla samman köttet och fäst det med grillpinnar eller snöre som du binder runt.
Bryn köttet i smör i en het stekpanna och lägg sedan över det i en ugnsfast form och häll på stekskyn.
Krydda på köttrullen och stek den sedan färdigt mitt i ugnen på 175 grader i ca 1 timme och 10 minuter. Använd helst stektermometer som du sticken mitt i köttet och som ska visa 70 grader när köttet är genomstekt och redo att tas ut ur ugnen.
Gojan som blir i formen smakar gott att äta till, klicka lite över köttet när du skurit upp och lagt det på tallrikarna.

Blivande fyllning.

Köttet skärs upp, sida för sida. 

Fyllning och ost läggs på.

Köttet rullas samman igen och änden fästs med grillpinnar. 

Efter en snabb visit i stekpannan läggs rullen i form och får gå färdigt i ugnen. 

Så slutligen, vi funderar lite på hur kött kan "gå" färdigt i ugnen... i vårt kök rör köttet sig inte alls, varken när det står i ugnen eller någon annanstans... hmmm

Smaklig spis! / Anki och Håkan

19 kommentarer:

  1. Mycket intelligent recept och ett fantastiskt inlägg! Jag älskar tillagningsbilder :-) Vilken god pesto, med solrosfrön! Och så mozzarella. Klockrent alltså, eller halleda för all del!

    Det där verkar hur gott som helst och jag kan tänka mig att risotto är det perfekta tillbehöret. Håll koll på köttet nästa gång så att det inte rymmer när det går färdigt :-)

    Kramar till köksgenierna!

    PS
    Igen, vilket kanonrecept!

    SvaraRadera
  2. Så gott och vilka fina steg för steg bilder!!!

    SvaraRadera
  3. Åh så gott det såg ut, pesto, mozzarella och risotto till det kan ju inte bli annat än görgott (gammal Göteborgare är man ju). Ni kan inte starta catering med utkörning lite snabbt. Mina utsvävningar i köket idag går till att släpa mig dit, öppna kylskåpsdörren och fråga, blir det bra med mackor? ;)
    Kram på er

    SvaraRadera
  4. Men vilket kanonrecept.
    jag som nyss lagt en fin bit fläskkotlett i marinad, attans att jag inte såg detta innan.
    / Lena från make Ahead food

    SvaraRadera
  5. Låter alldeles förträffligt gott, och som ett recept helt i min smak. Italiennörd som jag är i största allmänhet, och italiensk matnörd i synnerhet. Här blev det soppa med salsiccia. Håll utkik!

    SvaraRadera
  6. Italiensk fyllning låter najs kära ni :) Konstigt att jag inte gjort pesto hemma tidigare... måste det bli ändring på. Bra jobbat med brainstormingen!

    SvaraRadera
  7. Om jag vill smaka? Ja, gärna!

    SvaraRadera
  8. Jag säger som ni, halleda! De här ser fantastiskt gott ut!

    SvaraRadera
  9. Håhåhå, så attans gott detta ser ut. Bilderna gör verkligen mig sugen!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Mmm...vad gott det ser ut! Och egen pesto som är så ljuvligt! Kanske detta hae kurerat mig ännu mer i helgen..just saying! ;) Ni pysslade med catering..eller vad var det vi sa sist ;) Kram

    SvaraRadera
  11. Som utbildad pedagog med rätt att bedöma måste jag ge er högsta betyg i att förklara och på ett utmärkt sätt leda oss läsare till en kulinarisk upplevelse utan motstycke. Det ser galet gott ut och måste likväl fungera på en kalkonfilé!? Även om inte heller den kan gå, hihi! Kram!!!

    SvaraRadera
  12. Att experimentera i köket är roligt och vilket fint slutresultat ni fick!

    SvaraRadera
  13. Jisses så gott det låter! Fattar inte att ni lyckades steka klart köttet utan att all ost rann ut. Ja, och att inte köttet knatade iväg;-) Jag gjorde en liknande rätt fast fyllde köttet med västerbottenost och den ville smälta ut ur köttet.

    SvaraRadera
  14. Det är jättegott att tillaga fläskkotlett i bit på det sättet! Jag har också gjort så fast med en annan fyllning många gånger! :)
    Ha en toppen onsdag!
    //Lana

    SvaraRadera
  15. Himmel vilken bra tågbistro!!
    Har ni verkligen koll på ugnen heeela tiden? Jag undrar jag om det inte rör sig lite grann då och då?! :)

    SvaraRadera
  16. Å jösses, hur gott såg inte detta ut att vara!?! MVG till er utan att vi ens fått smaka! ;)

    SvaraRadera
  17. Helt i min smak! Blir lite extra saftigt med fyllning. Och lite risotto...namnam!!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!