måndag 6 augusti 2012

Vår hyllningspasta!

Jahaja, då har lite regn sköljt över oss idag, riktigt klistrigt och klibbigt åskväder har det varit men nu skiner solen igen. Vissa skåningar och halländingar fick känna på lite skakningar i morse när det var en jordbävning i havet.
För vår del kändes det inget, men vi har ju råkat ut för det tidigare för något år sedan (2008) så vi vet hur det känns.Lite skräckblandad förtjusning vill vi minnas att det var och det pratades länge om vilka skador som hade uppstått. Minns vi inte helt fel så bildades det till och med någon grupp på Facebook för "oss som överlevde jordbävningen":) Jodå...

Igår skrev vi ju vår hyllning till Massimos restaurang som vi besökte och åt mer än en middag på, under vår semester på Bali. Därför är det väl inte mer än rätt och riktigt att vi bjuder er på en pastarätt som vi inspirerades till att kocka och njuta av i fredags, i ett försök att få till smakerna i en av de rätter som vi båda provade och gillade. I originalrätten är det färsk tonfisk, men vi tog lax i vår pastasås istället och det blev hur gott som helst.

Men, naturligtvis, har ni tonfisk så går det jättebra att använda istället, tänk då bara på att inte skära den i för små tärningar och att inte låta de steka och bubbla med i såsen för lång tid. Tonfisk ska ju ha en rosa kärna när de serveras, då är den som bäst.
Men nu, here it goes, vår hyllningspasta:

Laxsås med tomater till pasta   2 port
300 g laxfilé, tärnade
2 stora vitlöksklyftor, finhackade
250 g små tomater av god sort, vi använde romantica, i mindre bitar
2 sardeller
1 tsk torkad oregano
½ tsk torkad basilika
1½ dl vitt vin
sambal oelek efter eget tycke och smak
10 färska basilikablad
olja och smör till stekning
Bryn laxtärningarna lite snabbt så de får en stekyta på alla sidor och ta upp dom ur pannan.
Hetta upp olja i en lite djupare stekpanna och fräs vitlökshacket tills det blir lite gyllenbrunt.
Lägg därefter ner sardellerna och låt de smälta i oljan.
Tillsätt de torkade örterna och vinet och när det börjat puttra så tillsätter du tomatbitarna. Låt sedan såsen småputtra 10-15 minuter och smaka sedan av med sambal, och ev salt. Lägg i laxbitarna och låt dom puttra med de sista 5 minuterna.
Precis innan serveringen så river du sönder basilikabladen i mindre bitar och blandar ner i såsen.
Servera med nykokt pasta och sallad, riv gärna över en god parmesanost.

Smaklig spis! / Anki och Håkan
x

1. Hörde att de kände av skalvet i norra skåne. Vi kände inget i alla fall.
    Vilken härlig laxpasta!

2. Nu har jag äntligen hittat "hem" till bloggvärlden och sitter här och frossar i alla underbara inlägg. Välkomna hem så här lite i efterskott får man säga. Ser att ni haft en underbar semester inte minst matmässigt!! Jisses vad man blir sugen! Lite sugen på att resa tillbaka till Bali blev jag med. Lustigt nog så åt vi också underbart god italiensk mat när vi var där, fast på en annan ort. Kram på er

3. Härliga färger på maträtten!

4. Receptet är nu sparat. En enkel och god pastarätt!!

5. Vaknade av skalvet, tänkte först att det var torktumlaren. Skalv är liksom inte det första man tänker på... Jag överlevde alltså naturfenomenet ;o)

Ppastan ser galet god ut. Sitter här och har ännu inte fått i mig frukost. Sista dagen innan jobbet, vill slappa heeela dagen.

Kram Malin

6. Åh så gott, en bra pasta sås är ju en fröjd för smaklökarna :D

7. välkomna hem! (säger jag sådär 100 år senare) ni ser ut att ha haft det helt underbart! och jag tänkte faktiskt också som emmy först att ni hade ätit allt det där under en middag, haha. varför inte liksom, är det semester så är det ;)

men jag har inte fått något mail, det måste ha kommit bort någonstans på vägen :(

kram!

8. åh de ser riktigt gott ut,älskar den där pastan med olika smaker,nyttigt och gott samtidigt

9. Det ser ju mycket gott ut! Inser att jag inte ätit pasta på flera veckor! :-O Hoppas allt är fint med er, jag har haft lite sommarlovsstiltje i mitt bloggläsande, men det ser ut som ni ätit gott sen jag tittade in här senast. Fint det! :-)

10. Det var så längesedan jag åt pasta. Tur att jag "beställt" den av sambos som ska ordna maten ikväll :) Kul att kombinera sardeller och lax, gillar tanken på att inte behöva välja.

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!