lördag 14 juli 2012

Budapestrulle med färska bär.

Grattis säger vi till Kronprinsessan Victoria idag, tydligen är det så att hon har lagt in sin födelsedag just denna lördag. Hipp, hipp, hurra:)
Och som ett alldeles otroligt sammanträffande så sitter vi på både ett foto och ett recept på Budapestrulle som piffats till lite med färska hallon, tänk som det kan bli. Just denna rullen serverade Håkans mamma till efterrätt sist vi var hemma i Köpingebro och smaskade i oss en trerätters. Nu serverar vi den till er och till Victoria, för säkert skulle hon ta en bit, eller kanske rent utav två, om hon fick chansen:


Budapestrulle med hallon
5 äggvitor
3½ dl strösocker
125 g blandade nötter, hackade eller malda
1 msk maizenamjöl
lättvispad grädde
frukt eller bär efter säsong
Vispa vitor till hårt skum, tillsätt socker lite i taget, börja med ca 1 tsk och fortsätt vispa i socker till smeten är styv och liknar maräng.
Blanda nötterna väl med maixenamjöl och vänd försiktigt ner i smeten.
Bred eller spritsa ut smeten på en plåt med bakplåtspapper till en stor kaka.
Grädda kakan mitt i ugnen på 200 grader, 10-15 minuter, den ska vara lite seg så du kan rulla ihop den.
Vänd upp och ner på kakan på ett nytt bakplåtspapper och låt den svalna.
Lägg på grädden och bären och rulla ihop som en rulltårta.
Garnera med vispad grädde och färska bär.

Smaklig spis! / Anki och Håkan

10 kommentarer:

  1. Nu dreglas de här,budapest är så himla god och beroendeframkallande..mmm lätt och ta 2 bitar.

    SvaraRadera
  2. Budapestrulle är såå gott... jag hade nog tagit allt och låtit Victoria äta Prinsesstårta ;-)

    SvaraRadera
  3. Åhåhåh, älskar budapestrullar! Jag ska göra en rulle med limekräm i den här veckan, ser jag fram emot.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Oj, va mumsig den såg ut! Har aldrig bakat Budapestrulle, men nu blev jag bra sugen på att testa!

    SvaraRadera
  5. Jag tar mig gärna en bit av den här, ser jättegod ut!!

    SvaraRadera
  6. Vilken tjusig en! Och god verkar den också. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Låter fräscht med hallon i och den ser väldigt god ut!

    SvaraRadera
  8. Älskar budapest och har bara gjort en variant själv en gång. Hellre hallon än klassiska mandarinklyftor!

    SvaraRadera
  9. Mums, säger jag eftersom jag älskar budapest. Gott med hallon i också fast jag är en sucker för mandariner jag... ;)

    SvaraRadera
  10. Smaskigt!! Jag har aldrig vågat mig på det. Allt som ska rullas är jag livrädd för. Dvs jag har heller aldrig vågat baka rulltårta. Vilken konstig fobi!!! Kanske borde söka hjälp hos en psykolog eller nått haha

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!