söndag 2 oktober 2011

In i dimman.

Tolka det hur ni vill, men just nu ligger dimman tjock över Ystad och har gjort så hela natten och dagen, man ser knappt sin hand framför sej. Inget vidare inspirerande väder för något speciellt alls egentligen, men ibland är det faktiskt bara skönt, eller hur?
En skogstur har vi i alla fall fått till, härligt med alla höstdofterna och färgerna som man kan njuta av just nu. Annars är det väl mest matlagning och lite slappande som stått på schemat, inte helt fel det heller.

En liten rapport om gårdagskvällen kan kanske vara på sin plats, eller vad tycker ni? Middagen blev riktigt lyckad, som vanligt, Affe och Håkan har visat sej vara ett riktigt radarpar vid spisen. Lite ost till fördrinken, oxfilé med quinoaröra som varmrätt och två smarriga röda viner till det. Efterrätten kockade Anki och Carina till, gratinerade päron som var så lätt att göra så det nästan är pinsamt:)

Bara glada miner...

... fast ibland undrar man ju, och blir lite orolig över hur man ser ut och vilka miner man gör... Varför?


Gratinerade päron 4 port
2 päron, modell större och mogna
25 g smör
2 msk mörkt muscavadosocker
Smält smöret och blanda ner sockret så det smälter.
Halvera päronen och kärna ur. Lägg med snittytan upp i en ugnsfast form och pensla med sockersmöret. Ställ in formen mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter. Servera med vaniljkesella.

Till päronen provsmakade vi päronvin från Kivik som landade i brevlådan häromdagen. Vi ångrar verkligen inte att vi tackade ja till att prova det, för det föll oss alla riktigt bra i smaken. Ett vin åt det lite sötare hållet, eller som Affe konstaterade: "Det smakar som Piggelinglass!", och det gjorde det faktiskt .
Enligt Kiviks Musteri så skulle det passa bra att servera vinet till just efterrätter med päron, vilket inte visade sej vara så väldigt enkelt att hitta... Men när vi väl lyckades så visade det sej bli en riktig fullträff! 
Vinet hittar man i systembolagets tillfälliga sortiment, nummer 90405, för 63 kronor. 

Nu ska vi svänga förbi alla våra kompanjoner där ute i matbloggarvärlden och se hur deras helg har sett ut. Undrar just om det blivit någon speciell leverans hos Mumsfillibaba än.... 

Ha en fin vecka,
Smaklig spis! / Anki och Håkan

17 kommentarer:

  1. Dimman har legat tät i flera dagar även här i Göteborg. Mystiskt värre... Ska det inte klarna snart?
    Päronvinet låter himla gott, dessertvin brukar jag gilla. Är det med eller utan bubbel?

    SvaraRadera
  2. Kim; Ja, hur kan det hålla i sej så länge och vara lika tjockt hela tiden? Vinet är utan bubbel.

    SvaraRadera
  3. Tackar för recept på gratinerade päron! Såg ju så gott ut, fast enkelt! Men vart har receptet på oxfilén och quinoaröran försvunnit... in i dimman? ;-)

    SvaraRadera
  4. Frostrosor; Vassego! Hahaha:) Ja, det skulle man ju kunna tro att de gjort. Men, det är så att vi håller på dom lite, du får helt enkelt stå ut ett litet tag till. Men vi lovar, de kommer absolut:)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker minen på det andra fotot av kockarna ser precis ut som en sån där min när man funderar över om man fått med alla ingredienser eller om man kanske skulle ta och krydda lite mer i alla fall :)
    Vinet låter ju jättegott. Och i rätt prisklass för min plånbok :) Ja, maten lät också väldigt god. Såklart :)

    SvaraRadera
  6. Ja jag hörde det var rejäl dimma nere i Skåne, mina föräldrar bor i Landskrona och där låg dimman tjockt fram till efter 14.00 tror jag och päronen låter himla goda :-)

    SvaraRadera
  7. Ansibecki; Ja, kanske är det så:) Mycket gott vin, till ett bra pris!

    Cupcake; Här dimmar vi fortfarande...

    SvaraRadera
  8. Jag ilade direkt till Systemets hemsida för att se om vinet fanns i min stad, det fanns 12 flaskor : ) En av dom kommer att hamna hos mig. Låter som ett vin som passar mig.
    Oxfilé och quinoaröra lät jättegott.

    Host host... jag skulle ju inte ha något speciellt i Örebro...

    Ha en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Åh vad goda päronen ser ut! Pinsamt enkelt är perfekt vissa dagar. Det där vinet har jag fingrat på många gånger och nästa gång följer det med hem!

    SvaraRadera
  10. Jag har inte testat vinet ännu. Det var just det där att hitta något gott att testa det ihop med. Vilken tur att jag brukar kika in hos er. Desserten låter mycket god dessutom. Testade Håkan fler viner än er andra? ;-)

    SvaraRadera
  11. Låter gott med päronvin och efterrätten ser ju så god ut!

    SvaraRadera
  12. Smakar som piggelin? Såld till mig isf. :) Och hela middagen lät jättegpd!

    SvaraRadera
  13. Susanne; Ja, vi kommer faktiskt att köpa på oss en flaska till, ska prova det till lite ost också. Nej, nej, det var väl det vi anade...:)

    Ann-Sofie; Tack! Hoppas du också kommer att gilla det.

    remsan; Ja, det var ju inte det enklaste, så där hade du allt tur:) Ja, vi andra börjar undra...

    Hovkonditorn; Ja, det var riktigt gott.

    Matarkivet; Ja, det var faktiskt inte helt fel liknelse.

    SvaraRadera
  14. Det där vinet lockar verkligen mig, det blir till att testa!

    SvaraRadera
  15. Millan; Testa på, hoppas du gillar det.

    SvaraRadera
  16. Åh päronvin låter helt fantastiskt!!

    SvaraRadera
  17. Beata; Ja, det var det absolut, riktigt läskande.

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!