måndag 7 februari 2011

Crème brûlée med apelsinsmak

Igår lovade vi er att ni skulle få receptet på efterrätten vi bjöd på i lördags och det vore väl skamligt om vi inte höll vad vi lovade.


Crème Brûlée med smak av apelsin  4 port
3½ dl vispgrädde
½ dl standardmjölk
½ vaniljstång
1 dl strösocker
4 äggulor
½ apelsin, rivet skal och lite saft
Sjud grädde, mjölk, apelsinskal, apelsinsaft och den skårade vaniljstången i 5 minuter. Ta upp vaniljstången, skrapa ur fröna och rör ner i mjölkblandningen. Slå i socker och rör till det har lösts upp, låt smeten stå och svalna lite. Tillsätt äggulorna och rör ut dom i smeten. Slå upp i små ugnsfasta portionsformar, sk. ramekinformar, som du ställer i ett vattenbad (en ugnsfast form som du fyller med varmt vatten tills det når upp till halva portionsformarna). Grädda på 150 grader i 45-50 minuter, stick med en provsticka och kolla så smeten är fast. Hit kan du förbereda, plasta över formarna och förvara i kylen till serveringen.
Innan servering så stör du på ett lager strösocker, eller farinsocker, som du bränner av med en brännare.

För ett tag sedan så fick jag (Håkan) ett erbjudande på mitt jobb om en eventuellt ny karriär i affären. Chefen undrade om jag kunde tänka mej att prova på att jobba med charkuteritillverkningen som de har där. Det är lite det som vår affär är känd för, den manuella köttdisken och egentillverkade produkter, t.ex rökt korv, leverpastej, köttbullar och rökt fläsk. Jag fick några dagars betänketid men valet var inte så svårt, det kändes som det var dags att prova på något nytt.

Så i tisdags började elddopet, jag fick prova på att blanda ihop köttbullssmet, rulla och steka dom, blanda ihop leverpastejsmet och baka den. Jag blandade också samman smet till potatiskorv som jag dessutom stoppade och körde ut och hängde i vår rök. Här ser ni resultatet;


Kanske lite för löst stoppad, men för att vara första gången så är det väl helt okej,
Det har ju faktiskt ingen inverkan på smaken... Fortsättning följer...

Så har då även vi drabbats av förkylningsepidemin som drar över landet, Håkan snörvlar och Anki är däppt och hostig. Vojjne, vojjne, vad det är synd om oss:) Det är väl oundvikligt att bli smittad till slut, när de flesta man stöter på är lite vissna. Men vi fortsätter proppa i oss fruktjuicer och KanJang, skam den som ger sig...

Smaklig spis! / Anki och Håkan
x

21 kommentarer:

  1. Jag tycker att korven är hur tjusig, som helst! Smaken är viktigast! :)

    Grattis till nya jobbet på gamla jobbet! :)

    Den efterrätten skulle ju kunna vara med i Söta saker. Nygammalt.

    Te med rom är bra mot ALLT!! ;)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med en utmaning och nytt jobb! Låter hur kul som helst!

    Ääälskar creme bruleé!!!!

    SvaraRadera
  3. Å ni har en sån där snajdig brännare. Vad använder ni den mer till än CB? (samlar på mig ursäkter till att köpa..)

    SvaraRadera
  4. Tina; Tack och tack!
    Vilket bra tips på söta sakers utmaning, inte en tanke på det, den idén stular vi rakt av.

    Sofie; Ja, det känns som det kan bli bra. Tack.

    SvaraRadera
  5. Anonym; Ja, en brännare är att rekommendera till CB. Vi har provat att smälta sockret i ugnen på grill men då blev hela CB ljummen och inte alls så god... Vi använder den inte till något annat, men kanske någon annan har en bra idé. Skulle vara till att tända cigarrerna med då... Men den vi har var inte särskilt dyr, ca 200 på Claes Olssons.

    SvaraRadera
  6. Vilket roligt jobb du har då! Har aldrig gjort CB men tänkt göra bra många gånger, såg brännaren på Clas Ohlsson och tänkte att nästa gång.....Lyckos som ska till Thailand igen!

    SvaraRadera
  7. Grattis till nya jobbet! :-)
    Så roligt.

    Och creme brulee är jättegott :-D

    SvaraRadera
  8. Karin W: Är det en förkylningsepidemi på gång? Hit har den inte kommit än. Men kommande sportlov brukar föra med sig både turister och förkylningar.

    SvaraRadera
  9. Aj aj, ni har ätit för lite thaimat hör jag ;-) In med mer chili, ingefära och vitlök i köket och ut med bacilluskus ruskus. Kan även vara så att fruktdrinkarna behöver spetsas en aning...
    Gud, vilket spännande nytt jobb! Då kommer jag förbi och handlar korv framöver.

    SvaraRadera
  10. Grattis till nya jobbet Håkan. Jag lovar att komma och handla hos dig när jag flyttar till Skåne till sommaren. Det lät ju jättegott med apelsinsmak på Creme Bruleen, själv provade jag en med äpple och kanel igår och det var inte dumt heller.
    Krya på er nu, följ Remsans råd och spetsa c-vitaminerna. Mojitos är annars mitt recept, rom, cvitaminer och grönsaker(myntan)

    SvaraRadera
  11. Grattis till nytt jobb! Ser smaskens ut! En brännare äger jag inte... det får jag önska mig av tomten sen nån gång.
    Som svar på er fråga... visst är det en vas (från ett stort svenskt möbelvaruhus) som räkorna bor i! :-)

    SvaraRadera
  12. Den där korven såg riktigt god ut trots att den var löst stoppad!

    SvaraRadera
  13. Grattis till det nya jobbet!

    Hälsningar
    Postgårdsromantikerna

    SvaraRadera
  14. Det låter ju superroligt att få jobba i charken! Speciellt när ni gör så mycket egna produkter! Alltid kul att prova lite nytt också :-)
    Trist med förkylning. Jag har (peppar, peppar) klarat mig några månader nu!

    SvaraRadera
  15. men oj, vad roligt! GRATTIS! hurra! och CB:n låter ju alldeles, alldeles ljuvlig, minst sagt.

    SvaraRadera
  16. Gud vilket kul jobb....och här sitter jag på ett trist kontor :-(

    SvaraRadera
  17. Grattis till det nya jobbet!

    Jag har faktiskt gjort praktik på ett charkuteri (när jag läste till bagare), men det var inget för mig. Då i alla fall. :)

    Jag gjorde creme brulee för första gången nånsin i lördags faktiskt!

    SvaraRadera
  18. Åhh jag vill också göra Crème Brûlée, för det är ju så gott!

    Krya på er!!!

    SvaraRadera
  19. Vad kul med charken! Hade jag bott i er stad hade jag utan tvekan handlat kött av Håkan! :-)

    SvaraRadera
  20. KarinW.:Helt klart! Då ligger det en brännare i din korg nästa gång?

    Matbloggen; Tack! Visst är det gott.

    Karin W: Ja det verkar inte bättre.

    Remsan; Vi får kanske ta och kolla efter några spetsade drinkar hos dej. Du är välkommen in för lite korvinköp när du är i våra kvarter.

    Kaksmulan; Tack, Du är välkommen! Bara nyttigheter i Mojitos...

    SvaraRadera
  21. Frostrosor; Tack! Tyckte väl att vasen kändes igen:)

    Helena; Tack!

    Postgårdsromantikerna; Tack!

    Karin; Visst är det kul med nya utmaningar, kan behövas vid min ålder:)

    Charlotta; TACK!

    Martina; Du får väl ta och komma på ett studiebesök nån gång:)

    MÅ Gott; Tack. Ja, intressena skiftar med åren kanske...

    Mia; Visst är det gottigt. Tack!

    Helena; Tack. Du får ta en tur förbi när du är nere på en av dina Österlenturer.

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!