torsdag 7 oktober 2010

Skånsk kalops i lergryta

I går blev vår middag tillagad i en lergryta, eller romargryta som vissa säger. Det är säkert många av er som har en lergryta stående i ett skåp någonstans som ni inte använder och det är synd. Mat lagad i lergryta blir otroligt saftig, det är oerhört enkelt att göra eftersom det sköter sej själv mesta delen av tiden och man kan variera sej i det oändliga. Så upp på stolar och på stegar och leta i era skåp om där kanske står en lergryta någonstans. Plocka ner, damma av och sätt igång att kocka! Dagens lergryterecept blir på en Skånsk kalops:

kalops
Skånsk kalops i lergryta   4 portioner
1 st 2 liters lergryta
1 kg högrev
1½ tsk salt
2 gula lökar
2 morötter
10 kryddpepparkorn
2-3 persiljestjälkar
2 lagerblad
3-4 dl vatten
1 msk kinesisk soja
maizenaredning
Lägg grytan i blöt minst 15 minuter innan den ska användas.
Skär köttet i bitar och lägg i grytan, salta.
Skala och klyfta löken.
Skala och slanta morötterna.
Tillsätt lök, persiljestjälkar, peppar, lagerblad, vatten och soja i grytan.
Lägg på locket och ställ in grytan i kall ugn, ställ in graderna på 200 och sätt igång ugnen.
Låt grytan stå ca 2 tim och lägg i morötterna efter halva tiden.
Häll av spadet i en gryta och red av med maizena till den är så tjock, eller tunn, som du vill ha den.
Smaka av med salt och peppar.
Blanda såsen med köttet och servera grytan med kokt potatis, rödbetor och Asiagurkor.

I kväll äter vi borta, det är nämligen tid för ny Quizzkväll så vi ska käka där. Laget har utökats med en ny medlem, Håkans bror, och naturligtvis hoppas vi på vinst även ikväll. Så håll tummarna för oss!

Smaklig spis! / Anki och Håkan

3 kommentarer:

  1. Jag har haft en lergryta i minst 12 år men aldrig använt den, kanske dags för det :-) , mat som sköter sig själv är ju perfekt :-)

    SvaraRadera
  2. Blev bjuden på "lergrytemat" hos några vänner häromdagen, och nu har ni precis lagat med. Tror bestämt att jag måste leta rätt på min letgryta som jag tror ligger hemma hos mamma och pappa någonstans. Min favorit i lergrytan är köttfärslimpan. Så gott! Så nu är det dags att lergrytan får sin revanch! ;) tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  3. åh, jag vill ju ha en lergryta! trodde helt säkert att min mamma skulle ha en som jag kunde kidnappa, men icke. kanske får bli årets julklapp för min del :)

    jag tror eran sopptisdag skulle gilla den mexikanska bönsoppan riktigt mycket så testa den, men som mild då förstås ;)

    lycka till på quizkvällen!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!