måndag 9 augusti 2010

Jordgubbstårta med vit chokladmousse !

Så har då andra halvan av Mårtenssons kök också börjat jobba igen efter semestern, idag var Ankis tid kommen. Det gick väl hyfsat, man kommer snabbt in i rutinerna igen och vardagen rullar på som vanligt. Som tur är blev det en liten mjukstart med en kort arbetsdag som slutade redan kl 14.00 eftersom det fortfarande är en hel massa barn på förskolan som är lediga, skönt.

I eftermiddag har vi varit runt och kollat på köksmaskiner lite här och där, vi började kolla redan i våras men beslutade oss för att vänta till efter semestern. Vi har lite svårt att bestämma oss men det verkar just nu som att det lutar åt en Kenwood med en lite starkare motor, eftersom den mest kommer att användas till bröd/bullbak. Men vi får väl se när vi väl har bestämt oss, vilken maskin det är som kommer att stå i köket…

Vi har ju utlovat ett recept på den underbart goda tårtan med jordgubbar som vi blev serverade sist vi var hos Anne och Ingemar på grillkväll. Och vad vore vi för några människor om vi inte höll vad vi lovade så här är det:


Annes tårta
Makronbotten:
smör till formen
250 g skållad mandel
2 dl florsocker
3 äggvitor

Lägg bakplåtspapper i botten på en springform, rund eller fyrkantig. Skålla, skala och mal mandeln, blanda den med florsockret. Vispa äggvitorna till fast skum, vänd varsamt ner mandel- och florsockerblandningen till en jämn smet. Bre ut smeten jämt i formen grädda mitten av ugnen ca 12min på 200 grader.

Chokladmousse till fyllning:
3-4 gelatinblad
200g vit choklad
3 äggulor
4dl vispgrädde
1msk pressad citronsaft
1 liter jordgubbar

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5min, bryt den vita chokladen i bitar och smält den. Vispa äggulorna och vispgrädden i olika skålar. Låt gelatinbladen droppa av och smält den med citronsaften. Häll ner gelatinen i en fin stråle i äggulorna under ständig omrörning. Vänd därefter ner den smälta chokladen i smeten. Vänd sist ner chokladsmeten i den vispade grädden och rör slät.

Lossa den kalla kakan från formen och diska ur den. Täck därefter formen med bakplåtspapper och lägg tillbaka kakbotten. Bre ett tunt lager chokladmousse över ytan och lägg ut jordgubbarna. Skeda över resten av moussen, bre jämt. Ställ i kylen ca 2-3 tim så den stelnar.

Garnering:
Mörk choklad + Jordgubbar
Smält choklad och ringla ut mönster på bakplåtspapper. Lossa kakan och garnera med jordgubbar och choklad.


Det funkar säkert med andra bär som t.ex hallon eller blåbär så det är bara att prova!

Smaklig spis! / Anki och Håkan

10 kommentarer:

  1. Hade inte tackat nej till en sådan bit!

    SvaraRadera
  2. Jag är jättenöjd med min Kenwood. Den är både fin att ha framme och går att använda till så mycket. Köpte min på www.frapp.se. Det blev så mycket billigare än i butik + att jag fick extra tillbehör med på köpet.
    Den där tårtan kunde vara något på helgen kommande kalas.

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för den fina kommentaren! Tårtan ser gudomligt god ut, blir så himla sugen! "vi" fick en Elektrolux Assistent i bröllopspresent o den är helt otroligt bra o jag är helt kär... Men jag behövde ju inte välja, förstår att det är supersvårt att välja vilken man ska ha. Kram Anna

    SvaraRadera
  4. det är ju synd att jordgubbssäsongen nästan är slut :/ men tror den skulle göra sig fin med blåbär också, precis som ni skriver!

    ah, visst är det härligt med lite färre barn på jobbet. jag hinner diska färdigt på bara en halvtimme när det ätit lunch, sen är det bara att packa ihop och gå hem, lagom lata dagar ;)

    SvaraRadera
  5. Gud vilken smarrig tårta! Och vad gott det låter med makronbotten... mums!

    SvaraRadera
  6. Men håll i mig vilken smarrig tårta!!! Ojojoj vad jag vill smaka den fast jag är en mörkchokladälskare.

    SvaraRadera
  7. Den ser helt underbart god ut, vill ha ;)!

    SvaraRadera
  8. Så gott det ser ut med jordgubbar både i och ovanpå! Ser riktigt läckert ut =)

    SvaraRadera
  9. Wow, det låter verkligen toppen gott. Och snygg är den också!

    SvaraRadera
  10. Låter som något till och med jag som inte bakar blir sugen på att prova!
    Gud vad gott!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!