lördag 19 juni 2010

Wasabisill, något för er sushiälskare!

Nå, har ni haft någon bröllopsyra idag? Kanske smaskat i er en bit tårta eller klingat i champagneglasen? Hur ni än har spenderat dagen så hoppas jag ni haft det bra!

Själv har jag varit sillinläggningslärare åt min systerson, Freddy, som har bjudit ett stort gäng kompisar på midsommarfest. Han ska stå för den mesta av maten (ligger ett matlagningsintresse i familjen!) och dessutom göra lite olika snapsar. Sillen han ska bjuda på är Brantevikssill, Klargravad citronsill och en Wasabisill, till detta blir det dillsnaps, citronsnaps och en lakritssnaps. Gillar ni sushi så tycker jag absolut att ni ska prova på Wasabisillen och gör gärna som Freddy, gör två olika burkar med olika stark smak.


Wasabisill
600 g sillfilé (OBS den måste frysas innan inläggningen!)
Ättikslag
5 dl vatten
1 dl ättika 12%
1 msk salt
Wasabisås
1½ dl gräddfil
1 dl majonäs
1-2 msk wasabipasta
1 msk citronsaft
1 tsk malen ingefära
1 bit strimlad grön purjolök
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
Skölj filéerna och dra av skinnet. Blanda ättikslagen och låt sillen dra i lagen över natten. Låt sedan filéerna rinna av ordentligt. Blanda alla ingredienser till såsen och blanda ner sillen. Låt stå kallt i ett dygn innan serveringen. Sillen kan stå i kylen ca 1 vecka.

Freddy i full fart med att avlägsna firrarnas skinn. 

Foto på Wasabisillen kan jag inte lova er men jag ska göra mitt bästa... I kväll blir det sen middag, Håkan jobbar till kvart över 7, en grillad fläskfilé, kall sås och sallad med nypotatis serveras. Misstänker att det är fler än vi som lockar fram grillen ikväll, i alla fall av dofterna att döma...

Ha en skön lördagskväll,
Smaklig spis! / Anki och Håkan

4 kommentarer:

  1. Hmmm...wasabisill låter annorlunda men gott om man gillar det starka. Jag ska ha sambons familj här hemma över midsommar (för första ggn) och detta kanske vore ngt att imponera med? ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh så gott! Detta måste testas till midsommar! Jag fullkomligt älskar nya och annorlunda smaker!

    Och nu har månadens andra tävling startat! Denna gång kan du vinna underbara produkter från "Lyckas med Mat". Läs mer på BakeCake.

    Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att få visa andra sina matkonster. :) Jag åt både tårta och klingade i glasen på Bröllopsdagen. :)

    SvaraRadera
  4. Hmm undrar om det inte får bli lite wasabi sill till midsommar, bara jag kan hitta inläggningssill ;) Låter väldigt gott!

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!